In China vallen winkelketens niet echt bij bosjes om door de concurrentie van online verkopen: ze komen simpelweg niet van de grond, signaleert Maarten van Brenk in Beijing.

De invloed van online verkoop op speciaalzaken en winkelketens is enorm. In Nederland is dat extra goed zichtbaar, nu consumenten door de recessie scherper op prijzen letten dan ooit en de leegstand bij commercieel vastgoed hoog is. Het omvallen van Free Record Shop Nederland tekent de malaise, vooral in de non-food detailhandel.

In China zorgt online verkoop niet zozeer voor lege winkelpanden, maar komen winkels simpelweg niet van de grond. Afgelopen februari gooide de Duitse keten Media Markt de handdoek in de ring door zich terug te trekken uit China. Chinezen bezochten de winkels, keken rustig rond, om vervolgens het product online te kopen. Het bekende Nederlandse Kijken, Kijken, Niet kopen geldt dus ook in China.

China: webverkopen steeds dominanter

De webverkopen groeien razendsnel in China. Adviesbureau McKinsey schatte de omvang van de markt in 2012 op 210 miljard dollar, met een jaarlijkse groei van 120 procent sinds 2003. Grote partijen als PaiPai, Taobao en Tmall verkopen online elk product dat je wilt. Als je morgenochtend om  acht uur je bakje yoghurt bezorgd wil hebben, geen probleem.

Het grote voordeel van online verkoop is het enorme bereik. Middelgrote bedrijven plaatsen hun product op grote websites en bereiken hierdoor veel mensen. Het effect van online detailhandel zie je in China niet alleen op straat in de grote steden (je wordt omver gereden door driewielers met een laadbak), maar het web heeft minstens zo veel impact op de “kleinere steden”.

Producten die in kleine steden niet bij traditionele winkels worden verkocht, kunnen alsnog de stad bereiken. Die verkopen zie je ook terug in de cijfers.
In kleinere steden als Ankang en Jixi besteedt de consument 27 procent van zijn inkomen online. Van dit soort steden zijn er veel en samen vormen ze een enorme markt.

Om een indruk te geven: In 2020 telt China naar verwachting acht megasteden met meer dan 10 miljoen inwoners. Daarnaast heeft het land over pakweg zeventien jaar zo’n 221 steden met meer dan één miljoen inwoners. Deze ‘kleinere’ Chinese steden zijn dus allemaal fors groter dan Amsterdam!

China: 'kleinere' steden, grote markt

Door webverkopen en uitgebreide distributie hebben ook armere gebieden in China toegang tot vrijwel alle producten. Buitenlandse bedrijven spelen daar inmiddels op in.

Een bekend voorbeeld is het merk Lancôme, onderdeel van cosmeticaconcern L’Oréal. Dit bedrijf heeft met Rose Beauty een online community waarop 4 miljoen Chinese vrouwen dagelijks leren en bijpraten over de nieuwste make-up. De vrouwen geven Lancôme feedback en bestellen massaal.

Buitenlandse ketens die zich wel lijken te handhaven in het Chinese straatbeeld zijn vooral restaurants, koffiezaken en enkele luxemerken. Denk bijvoorbeeld aan Burger King, McDonald’s, koffiezaak Starbucks en merken als Gucci en Louis Vuitton. Wil je met andere producten de winkelstraat veroveren in China? Veel succes!

Maarten van Brenk studeert Chinese Economy & Business aan de Erasmus Universteit Rotterdam en Operations Management & Logistics aan de Technische Universiteit Eindhoven. Momenteel is hij in Beijing en houdt hij lezers van Z24 op de hoogte van revelante ontwikkelingen met zijn China Blog.
Tips, vragen of reacties? Mail Maarten op [email protected]

Lees ook:

Ikea opent webwinkel in Nederland

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl